
Age of Empires przeszło do historii gier jako jedna z legendarnych gier złotej ery gier strategicznych czasu rzeczywistego, co niewiele młodych studiów może powiedzieć o sobie. Ensemble Studios nie tylko udało się dokonać tego wyczynu, ale powtórzyło go jeszcze nie raz z kolejnymi odsłonami, w tym Age of Mythology, w której tło historyczne zastąpiono mitologią. Wśród strategii czasu rzeczywistego Age of Empires, w większości opartych na fantasy i science fiction, wyróżniała się oprawa zakorzeniona w historii ludzkości. Podczas rozgrywki prowadzimy nasz wybrany lud od epoki kamienia łupanego do epoki żelaza wśród dwunastu różnych cywilizacji, podzielonych na cztery główne grupy według stylu architektonicznego.
Rozwój nosił nazwę kodową “Dawn of Man” i miał też przygotowany dla niego własny silnik Genie, który przeszedł gruntowne modernizacje, część po części, a później posłużył za podstawę Star Wars: Galactic Battlegrounds. Wiele wysiłku włożono w badanie tła historycznego, ale bez fanatyzmu Ideą było zabawianie graczy, “a nie projektanta czy badaczy”. Podobne podejście dominowało przy tworzeniu materiału muzycznego – Stephen i David Rippy oraz Kevin McMullan współpracowali przy grze na instrumentach przywołanej epoki i ludzi, częściowo przy tradycyjnych, częściowo bardziej nowoczesnych melodiach.
Zainwestowali też sporo w rozwój sztucznej inteligencji na potrzeby gry, która – w rzadki do dziś sposób – nie wygrywa dzięki różnym cheatom (darmowe pieniądze, silniejsze jednostki), ale gra zgodnie z warunkami gracza. Pomimo wysiłków poczynionych w tej dziedzinie, to trochę ironiczne, że stało się to jedną z najbardziej krytykowanych części gry.
W ciągu kilku miesięcy od premiery Age of Empires znalazło się w pierwszej dziesiątce światowych list, a pod koniec 1997 roku mogło pochwalić się nakładem około 650 000 egzemplarzy, co czyniło je najlepiej zarabiającą grą strategiczną roku. Od tego czasu sprzedano ponad trzy miliony egzemplarzy.
#Age #Empires #kończy #lat