Audi e-tron GT ÔÇô samoch├│d, kt├│rym je┼║dzi┼é┬áIron Man (test)

Audi e-tron GT Elektronika


┼Ümiem twierdzi─ç, ┼╝e Audi e-tron GT to naj┼éadniejszy samoch├│d z ÔÇ×czterema pier┼ŤcieniamiÔÇŁ, jaki jest obecnie produkowany. Czy jednak je┼║dzi r├│wnie dobrze, jak wygl─ůda? Postanowi┼éem to sprawdzi─ç.

Wygl─ůda po prostu ┼Ťwietnie

Audi e-tron GT, ju┼╝ na pierwszych zdj─Öciach udost─Öpnionych przez producenta, prezentowa┼éo si─Ö bardzo atrakcyjnie. To wyj─ůtek w obecnych czasach, bowiem w przypadku wielu innych samochod├│w, pierwsze zdj─Öcia zbytnio nie zach─Öcaj─ů i dopiero kontakt na ┼╝ywo sprawia, ┼╝e moje serce zaczyna bi─ç szybciej i zaczynam docenia─ç ca┼éy projekt.

Uwa┼╝am, ┼╝e mamy do czynienia z jednym z naj┼éadniejszych elektryk├│w, kt├│ry pod wzgl─Ödem urody przegrywa chyba tylko z Porsche Taycan, kt├│re ÔÇô co ciekawe ÔÇô jest bratem bli┼║niakiem bohatera tego tekstu. Szczeg├│lnie podoba mi si─Ö finalny efekt osi─ůgni─Öty przez projekt├│w. Ot├│┼╝ Audi e-tron GT wygl─ůda na tyle nowocze┼Ťnie, ┼╝e je┼║dzi┼é nim Tony Stark w filmie Avengers, ale nie mamy ÔÇ×futurystycznej przesadyÔÇŁ, kt├│r─ů mo┼╝emy spotka─ç w przypadku innych elektryk├│w, nieudolnie udaj─ůcych, ┼╝e s─ů autami z dopiero nadchodz─ůcej przysz┼éo┼Ťci.

Zosta┼ämy jeszcze przy wyst─Öpie elektrycznego Audi w Avengers: Koniec gry. Ogl─ůdaj─ůc film zauwa┼╝y┼éem ma┼é─ů ciekawostk─Ö. W modelu, kt├│rym je┼║dzi┼é Tony Stark, mo┼╝na by┼éo us┼éysze─ç d┼║wi─Ök wi─Ökszego silnika spalinowego. Natomiast Audi jest przecie┼╝ w pe┼éni elektrycznym autem. Jasne, przy niskich pr─Ödko┼Ťciach jest emitowany d┼║wi─Ök, co wynika z przepis├│w obowi─ůzuj─ůcych w UE, ale nie przypomina on d┼║wi─Öku silnika spalinowego. C├│┼╝, uznajmy, ┼╝e Stark przerobi┼é sw├│j egzemplarz, aby ten z g┼éo┼Ťnik├│w wydawa┼é inny d┼║wi─Ök ni┼╝ fabrycznie.

Audi e-tron GT
(fot. GRI CARS)

Wr├│─çmy jednak do Audi e-tron GT, z kt├│rym mia┼éem przyjemno┼Ť─ç sp─Ödzi─ç kilka dni. Samoch├│d ma prawie 5 metr├│w d┼éugo┼Ťci, nieznacznie ponad 2,1 metra szeroko┼Ťci (z lusterkami), a jego masa w┼éasna to oko┼éo 2,2 tony. Trzeba przyzna─ç, ┼╝e mamy do czynienia z ca┼ékiem sporym autem, ale niekoniecznie czu─ç to w ┼Ťrodku.

Na miejscu kierowcy jeste┼Ťmy otoczni r├│┼╝nymi elementami wn─Ötrza, co wywo┼éuje efekt, ┼╝e samoch├│d jest mniejszy ni┼╝ w rzeczywisto┼Ťci. Nie mo┼╝na jednak powiedzie─ç, ┼╝e brakuje miejsca ÔÇô otrzymujemy por├│wnywaln─ů przestrze┼ä, jak w Audi A6. Mniej przyjemnie jest z ty┼éu, gdy mamy powy┼╝ej 1,8 m wzrostu. Ze wzgl─Ödu na nisko opadaj─ůcy dach mo┼╝e zabrakn─ů─ç troch─Ö przestrzeni na g┼éow─Ö.

My┼Ťl─Ö jednak, ┼╝e dla projektant├│w Audi e-tron GT tylna kanapa nie by┼éa a┼╝ takim priorytetem. Wa┼╝niejszy by┼é design, a tak┼╝e g┼é├│wne wytyczne projektu, zak┼éadaj─ůce, ┼╝e tym elektrykiem b─Öd─ů podr├│┼╝owa─ç przede wszystkim dwie osoby, siedz─ůce z przodu. Elektryczne Audi nigdy bowiem nie mia┼éo by─ç prawdziwie rodzinnym autem.

Audi e-tron GT
(fot. GRI CARS)

Przede wszystkim frajda z jazdy

Audi e-tron GT nie tylko jest naj┼éadniejszym Audi, ale tak┼╝e tym najlepiej si─Ö prowadz─ůcym, co czu─ç szczeg├│lnie w zakr─Ötach. Nap─Öd quattro realizowany przez dwa silniki elektryczne, pierwszy na przedniej osi i drugi na tylnej, zapewnia ┼Ťwietn─ů przyczepno┼Ť─ç. Do tego dochodzi nisko umieszczony ┼Ťrodek ci─Ö┼╝ko┼Ťci. To wszystko sprawia┼éo, ┼╝e podczas test├│w nie mog┼éem doczeka─ç si─Ö bardziej kr─Ötych dr├│g, aby m├│c sprawdzi─ç mo┼╝liwo┼Ťci oferowane przez ten samoch├│d.

Dodam, ┼╝e przyczepno┼Ť─ç na zakr─Ötach jest na tak wysokim poziomie, ┼╝e ba┼éem si─Ö wykorzysta─ç pe┼ény zakres mo┼╝liwo┼Ťci Audi e-tron GT. Wiedzia┼éem, ┼╝e zakr─Öt mo┼╝na pokona─ç z jeszcze wi─Öksz─ů pr─Ödko┼Ťci─ů, ale mia┼éem wewn─Ötrzn─ů blokad─Ö ÔÇô samoch├│d da┼éby rad─Ö, ale niekoniecznie ja.

Pod wzgl─Ödem odczu─ç z prowadzenia bli┼╝ej jest do Porsche ni┼╝ do typowego Audi. Nie powinno to dziwi─ç, bowiem e-tron GT oparty jest na platformie, kt├│ra zosta┼éa wykorzysta r├│wnie┼╝ w Porsche Taycan. Oznacza to, ┼╝e znajdziemy wiele wsp├│lnych rozwi─ůza┼ä. Nale┼╝y mie─ç jednak na uwadze, ┼╝e Audi jest bardziej nastawione na komfort podr├│┼╝owania, a nie wykr─Öcanie jak najlepszych czas├│w na torze. Mimo tego, sportowej charakterystyki z pewno┼Ťci─ů mu nie brakuje.

Audi e-tron GT
(fot. GRI CARS)

Zdecydowanie nie brakuje te┼╝ mocy. Testowy egzemplarz zosta┼é oznaczony liczb─ů 60, co oznacza, ┼╝e elektryczne Audi dysponuje dwoma silnikami elektrycznymi, ┼é─ůcznie generuj─ůcymi 350 kW (476 KM) i moment obrotowy 630 Nm. Przek┼éada si─Ö to na przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 4,5 sekundy. Pr─Ödko┼Ť─ç maksymalna to natomiast 245 km/h.

To jednak nie koniec, bowiem Audi e-tron GT oferuje tryb boost, kt├│ry na chwil─Ö podnosi oferowan─ů moc, aby wnie┼Ť─ç frajd─Ö z jazdy na jeszcze wy┼╝szy poziom. W tym trybie mamy ju┼╝ 390 kW (530 KM), 640 Nm, a ÔÇ×setkaÔÇŁ na cyfrowych zegarach pojawi─ů si─Ö ju┼╝ po 4,1 sekundy. Dla por├│wnania, mocarne Audi RS7 potrzebuje 3,7 sekundy, ale m├│wimy tutaj o przedstawicielu sportowej dywizji RS.

Wypada wspomnie─ç o jeszcze jednym rozwi─ůzaniu, znanym r├│wnie┼╝ z Porsche Taycan, kt├│re jest ewenement w ┼Ťwiecie elektrycznych samochod├│w. Ot├│┼╝ na pok┼éadzie znalaz┼éa si─Ö 2-biegowa przek┼éadnia. Audi normalnie je┼║dzi na drugim prze┼éo┼╝eniu, co w za┼éo┼╝eniach ma prze┼éo┼╝y─ç si─Ö na mniejsze zu┼╝ycie energii. Co wi─Öcej, z tego prze┼éo┼╝enia odbywa si─Ö r├│wnie┼╝ ruszanie. Natomiast w trybie Dynamic, a tak┼╝e, gdy mocno naci┼Ťniemy peda┼é przyspieszenia w trybie Comfort, elektronika wrzuca pierwsze prze┼éo┼╝enie, aby zapewni─ç mo┼╝liwie jak najlepsze osi─ůgi.

Zmiana prze┼éo┼╝enia z drugiego na pierwsze, gdy zdecydujemy si─Ö sprawnie przyspieszy─ç, jest odczuwalna ÔÇô do┼Ť─ç wyra┼║nie szarpni─Öcie, prawie jak w sportowym samochodzie spalinowym. Wraz z nabieraniem pr─Ödko┼Ťci wrzucane jest drugie prze┼éo┼╝enie, aczkolwiek ta zmiana nie jest ju┼╝ zbytnio odczuwalna.

Audi wróciło do dwóch ekranów

Od kilku lat w nowych modelach Audi, nale┼╝─ůcych do wy┼╝szych segment├│w, znajdziemy a┼╝ trzy ekrany zlokalizowane na desce rozdzielczej. Pierwszy, umieszczony tu┼╝ za kierownic─ů, to zestaw cyfrowych zegar├│w. Drugi i trzeci znajduj─ů si─Ö ju┼╝ po┼Ťrodku ÔÇô jeden z nich to centrum sterowania systemem infotainment i funkcjami pojazdu, a drugi s┼éu┼╝y do sterowania klimatyzacj─ů, wybranymi funkcjami auta, a tak┼╝e pozwala na wprowadzanie tekstu np. cel w nawigacji.

Spodziewa┼éem si─Ö, ┼╝e nowoczesne i skomputeryzowane Audi e-tron GT r├│wnie┼╝ b─Ödzie wyposa┼╝one w trzy ekrany. Ponadto oczekiwa┼éem, ┼╝e opcjonalnie b─Öd─ů oferowane cyfrowe lusterka, tak jak w Audi e-tron Sportback. Firma z Ingolstadt nie do┼Ť─ç, ┼╝e nie w┼éo┼╝y┼éa cyfrowych lusterek, to jeszcze postawi┼éa na dwa ekrany i wi─Öcej fizycznych przycisk├│w.

Audi e-tron GT
(fot. GRI CARS)

Niekoniecznie takie podej┼Ťcie jest wad─ů. Jasne, nie prezentuje si─Ö a┼╝ tak nowocze┼Ťnie, ale z drugiej strony, chocia┼╝by fizyczny panel sterowania klimatyzacj─ů jest znacznie wygodniejszy w obs┼éudze. Mo┼╝liwe, ┼╝e zrezygnowanie z trzeciego ekranu wynika z charakterystyki samochodu. W ko┼äcu przeznaczony jest on dla kierowc├│w, kt├│rzy wymagaj─ů sportowych wra┼╝e┼ä z jazdy, a w├│wczas szukanie odpowiedniego wirtualnego przycisku na ekranie nie jest zbyt przyjemne, a tym bardziej bezpieczne.

System infotainment, nie licz─ůc kilku funkcji stworzonych typowo dla auta elektrycznego, jest prawie identyczny, jak we wszystkich nowszych Audi. Wyj─ůtkiem jest wirtualny kokpit, czyli cyfrowe zegary. Tutaj wprowadzono inn─ů grafik─ů, co jest jak najbardziej zrozumia┼ée ÔÇô np. nie jest ju┼╝ potrzebne wy┼Ťwietlanie informacji o obrotach silnika. Przek─ůtna ekranu wynosi 12,3 cala.

Wci─ů┼╝ jednak mamy dost─Öpne te same tryby wy┼Ťwietlania na cyfrowych zegarach, czyli ekran nastawiony na dostarczanie kluczowych informacji o je┼║dzie i samochodzie, ekran multimedi├│w oraz ekran nawigacji. Mo┼╝emy ustawi─ç pe┼én─ů nawigacj─Ö tu┼╝ za kierownic─ů, dzi─Öki temu ┼Ťrodkowy ekran pozostaje wolny i mo┼╝emy go wykorzysta─ç do chocia┼╝by ci─ůg┼éego wy┼Ťwietlania interfejsu Apple CarPlay czy radia.

G┼é├│wny ekran, jak na wsp├│┼éczesne standardy, nie nale┼╝y do zbyt du┼╝ych. Ma bowiem ÔÇ×tylkoÔÇŁ 10,1 cala. W zupe┼éno┼Ťci jednak wystarcza do komfortowego korzystania z systemu infotainment, w tym chocia┼╝by do wy┼Ťwietlania nawigacji. Pomi─Ödzy poszczeg├│lnymi funkcjami, mimo i┼╝ obs┼éuga nastawiona jest na dotyk, mo┼╝emy wygodnie si─Ö prze┼é─ůcza─ç. Przy lewej kraw─Ödzi umieszczone s─ů personalizowane ikony, kt├│re pozwalaj─ů jednym dotkni─Öciem przej┼Ť─ç do nawigacji, odtwarzacza muzyki, Apple CarPlay lub Android Auto czy ustawie┼ä pojazdu.

System infotainment, nazywany przez producenta Audi MMI, dzia┼éa szybko, sprawnie reaguje na polecenia u┼╝ytkownika, a tak┼╝e nie zauwa┼╝y┼éem ┼╝adnych przyci─Ö─ç. Do listy zalet nale┼╝y jeszcze dopisa─ç minimalistyczny i prosty interfejs, a tak┼╝e wzorow─ů i bezprzewodow─ů wsp├│┼éprac─Ö z Apple CarPlay. Niestety, nie mia┼éem okazji sprawdzi─ç, jak dzia┼éa w przypadku Android Auto.

Skoro jeste┼Ťmy przy wn─Ötrzu, to wypada jeszcze wspomnie─ç o jako┼Ťci wykonania. Tutaj mamy do czynienia z topow─ů jako┼Ťci─ů i ┼Ťwietnym spasowaniem element├│w. Zauwa┼╝y┼éem, ┼╝e w niekt├│rych nowych Audi spasowanie nie jest ju┼╝ na tak wysokim poziomie, jak by┼éo jeszcze kilka lat temu, ale nie dotyczy to Audi e-tron GT. Nawet pod mocniejszym naciskiem i szarpaniem nic nie skrzypi i nie wydaje niepokoj─ůcych d┼║wi─Ök├│w. Brawo Audi! Poprosz─Ö teraz o stosowanie takiego samego podej┼Ťcia we wszystkich sprzedawanych autach.

Gdyby tylko zasi─Ög by┼é wi─ÖkszyÔÇŽ

Audi e-tron GT wyposa┼╝one jest w akumulator o pojemno┼Ťci 93,4 kWh (brutto), z czego do dyspozycji mamy 83,7 kWh (netto). Producent podaje, ┼╝e zasi─Ög na w pe┼éni na┼éadowanej baterii powinien wynosi─ç 453-488 km wed┼éug WLTP. Mo┼╝liwe, ┼╝e taki wynik uda si─Ö osi─ůgn─ů─ç w mie┼Ťcie, przy naprawd─Ö wolnej je┼║dzie. Niestety, trudno przejecha─ç tyle kilometr├│w w normalnym warunkach.

Elektryczny e-tron GT to samoch├│d wr─Öcz stworzony do szybkiego poch┼éaniania kolejnych kilometr├│w na autostradzie ÔÇô jest szybki, wygodny i bardzo dobrze wyciszony. Szkoda tylko, ┼╝e przy bardziej dynamicznej je┼║dzie, maj─ůc te 140 km/h, przejedziemy 300-350 km. Jasne, umo┼╝liwia to ju┼╝ wygodne podr├│┼╝owanie po Polsce, zatrzymuj─ůc si─Ö g┼é├│wnie na szybszych ┼éadowarkach. Jednak w samochodzie tej klasy, kt├│ry zach─Öca do d┼éu┼╝szych wyjazd├│w i poruszania si─Ö po szybkich drogach, standardem powinno by─ç 450-500 km.

Audi e-tron GT
(fot. GRI CARS)

Przyjemniej robi si─Ö w cyklu mieszanym, w kt├│rym mo┼╝emy liczy─ç na 400 km i to bez wyrzecze┼ä. Oczywi┼Ťcie je┼Ťli za ka┼╝dym razem b─Ödziemy chcieli wykorzysta─ç mo┼╝liwo┼Ťci obu silnik├│w elektrycznych i zdecydujemy si─Ö na dynamiczn─ů jazd─Ö, to musimy pogodzi─ç si─Ö z zasi─Ögiem, kt├│ry nie b─Ödzie wi─Ökszy ni┼╝ 350 km.

Je┼Ťli ju┼╝ przyjdzie konieczno┼Ť─ç ┼éadowania, a b─Ödziemy mieli do dyspozycji naprawd─Ö szybk─ů ┼éadowark─Ö, to ┼éadowanie do 80% powinno zaj─ů─ç tylko 22,5 minut. Mo┼╝liwe jest to dzi─Öki pok┼éadowej instalacji, kt├│ra pozwala na ┼éadowanie z imponuj─ůc─ů moc─ů 270 kW.

Audi e-tron GT
(fot. GRI CARS)

Niestety, w Polsce niekoniecznie b─Ödziemy mieli okazj─Ö skorzysta─ç z tak szybkich ┼éadowarek i w trasie cz─Ö┼Ťciej b─Ödziemy zatrzymywa─ç si─Ö┬ána punktach oferuj─ůcych 90-150 kW. Jasne, mamy chocia┼╝by ┼éadowarki Ionity, kt├│re rozp─Ödzaj─ů si─Ö do 350 kW, ale jest ich naprawd─Ö ma┼éo. Co wi─Öcej, nie wszystkie dzia┼éaj─ů zgodnie z za┼éo┼╝eniami ÔÇô polecam uwa┼╝a─ç na ┼éadowark─Ö Ionity na MOP Nowostawy pomi─Ödzy Warszaw─ů a ┼üodzi─ů.

Audi e-tron GT ma tylko jedn─ů powa┼╝niejsz─ů wad─Ö

Elektryczne Audi e-tron GT to jeden z tych samochod├│w, czerpi─ůcych energi─Ö z akumulator├│w, kt├│ry do elektromobilno┼Ťci mo┼╝e przekona─ç nawet zagorza┼éych fan├│w silnik├│w spalinowych.

(fot. GRI CARS)

Jasne, nie brzmi jak samoch├│d z V8 pod mask─ů i podr├│┼╝ujemy w ciszy, ale jest to podr├│┼╝ wype┼éniona frajd─ů z jazdy. Mamy w ko┼äcu ┼Ťwietny uk┼éad kierowniczy, ┼Ťwietne w┼éa┼Ťciwo┼Ťci jezdne i naprawd─Ö wysok─ů przyczepno┼Ť─ç do drogi. Jak ju┼╝ wcze┼Ťniej wspomnia┼éem, pokonywanie ka┼╝dego zakr─Ötu wi─ů┼╝e si─Ö ze spor─ů przyjemno┼Ťci─ů. Do tego dochodz─ů bardzo dobre osi─ůgi i topowa jako┼Ť─ç wykonania. Nie mo┼╝na r├│wnie┼╝ przyczepi─ç si─Ö do zastosowanego systemu infotainment.

Szkoda tylko, ┼╝e Audi e-tron GT zbyt ch─Ötnie poch┼éania energi─Ö zgromadzon─ů w akumulatorach. Sprawia to, ┼╝e na autostradzie musimy liczy─ç si─Ö z zasi─Ögiem oko┼éo 300-350 km. C├│┼╝, dobrze, ┼╝e chocia┼╝ mo┼╝emy korzysta─ç z naprawd─Ö szybkich ┼éadowarek, ca┼ékiem sprawnie ┼éaduj─ůc akumulator.

(fot. GRI CARS)

Ceny startuj─ů od 458 tys. z┼éotych, ale nale┼╝y nastawi─ç si─Ö, ┼╝e dobrze wyposa┼╝one egzemplarze, tak jak ten testowany, kosztuj─ů oko┼éo 600 tys. z┼éotych.

_
Zdjęcia Audi e-tron GT wykonał GRI CARS. Zapraszam do obserwowania jego profilu na Instagramie.

Zobacz r├│wnie┼╝

LG szaleje. Oto zakrzywiony monitor OLED z od┼Ťwie┼╝aniem 240 Hz





#Audi #etron #samochód #którym #jeździłIron #Man #test

Podziel si─Ö
Rate author
( No ratings yet )
Innowacja Polska