Co musisz wiedzieć
- Unijny organ nadzorujący konkurencję złoży podobno w przyszłym roku pozew antymonopolowy przeciwko Google.
- Technologia reklamy internetowej firmy Google jest na celowniku UE w związku z jej dominacją na rynku.
- UE rozpoczęła dochodzenie w sprawie Google w czerwcu ubiegłego roku, powołując się na obawy, że faworyzuje ona własną platformę reklamy online kosztem konkurentów.
UE może zadać poważny cios cyfrowej platformie reklamowej Google w przyszłym roku, formalnie składając pozew antymonopolowy, wg. Reuters (otwiera się w nowej zakładce), który powołuje się na źródła zaznajomione z planem. Dochodzenie rozpoczęło się w czerwcu ubiegłego roku, kiedy Komisja Europejska sondowała technologię reklam internetowych Google pod kątem możliwych naruszeń zasad konkurencji w regionie.
Platforma ad tech Google’a była powodem do niepokoju dla unijnego organu nadzorującego konkurencję. Margrethe Vestager, wiceprezes wykonawczy Komisji Europejskiej odpowiedzialny za politykę konkurencji w regionie, powiedział wcześniej, że Google może nadużywać swojej dominacji reklamowej, aby utrudnić konkurowanie w usługach reklamowych online.
W listopadzie ubiegłego roku, technologiczny behemot z Mountain View podobno próbował rozstrzygnąć unijne dochodzenie antymonopolowe dotyczące jego cyfrowej platformy reklamowej, aby uniknąć potencjalnej grzywny w wysokości 18,2 miliarda dolarów. Według źródeł Reutersa, ustępstwa oferowane przez Google w ramach ugody były “niewielkie i bardzo wstępne.”
Raport mówi, że UE może złożyć pozew na początku przyszłego roku. Oznacza to, że gigant wyszukiwania może spotkać się z karami w wysokości do 10% swoich globalnych przychodów, jeśli strażnik konkurencji wygra sprawę. Może to być czwarta grzywna przeciwko Google w UE wynosząca ponad miliard euro.
Technologia reklamowa Google’a naraża go również na ryzyko wysokiej grzywny w Stanach Zjednoczonych, gdzie Departament Sprawiedliwości podobno odrzucił jego ustępstwa w celu rozstrzygnięcia pozwu antymonopolowego. Wśród ustępstw była propozycja podziału jego biznesu ad tech.
Dochodzenie UE koncentruje się na tym, czy Google ograniczył dostęp stron trzecich do danych użytkowników używanych do zasilania reklam na stronach internetowych i aplikacjach, jednocześnie zachowując takie dane dla własnych korzyści. Jak podaje Reuters, Google może pójść na dodatkowe ustępstwa, aby uregulować dochodzenie.
Android Central dotarł do Google o komentarz i zaktualizuje ten artykuł, gdy usłyszymy z powrotem.
#Google #może #przyszłym #roku #stanąć #przed #sądem #antymonopolowym #sprawie #swojej #platformy #reklamowej