Rodzice często martwią się o szkodliwy wpływ gier wideo na ich dzieci, od zdrowia psychicznego i problemów społecznych do braku ćwiczeń.

Ale duże nowe badanie amerykańskie opublikowane w JAMA Network Open w poniedziałek wskazuje, że mogą istnieć również korzyści poznawcze związane z popularną rozrywką.
Główny autor Bader Chaarani, asystent profesora psychiatrii na Uniwersytecie w Vermont, powiedział AFP, że został naturalnie przyciągnięty do tematu jako zapalony gracz sam z doświadczeniem w neuroobrazowaniu.
Wcześniejsze badania koncentrowały się na szkodliwych skutkach, łącząc gry z depresją i zwiększoną agresją.
Badania te były jednak ograniczone przez stosunkowo niewielką liczbę uczestników, zwłaszcza te, które dotyczyły obrazowania mózgu, powiedział Charaani.
W nowych badaniach Chaarani i współpracownicy przeanalizowali dane z dużego i trwającego badania Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD) Study, które jest finansowane przez National Institutes of Health.
Przyjrzeli się odpowiedziom w ankiecie, wynikom testów poznawczych i obrazom mózgu około 2000 dziewięcio- i dziesięciolatków, których podzielono na dwie grupy: tych, którzy nigdy nie grali w gry i tych, którzy grali przez trzy lub więcej godzin dziennie.
Próg ten został wybrany, ponieważ przekracza wytyczne American Academy of Pediatrics dotyczące czasu ekranowego wynoszącego jedną lub dwie godziny gier wideo dla starszych dzieci.
Impulsy i pamięć
Każda grupa była oceniana w dwóch zadaniach.
W pierwszym z nich dzieci widziały strzałki skierowane w lewo lub w prawo i były proszone o jak najszybsze naciskanie lewej lub prawej strony.
Kazano im również nic nie naciskać, jeśli zobaczą sygnał “stop”, aby zmierzyć, jak dobrze potrafią kontrolować swoje impulsy.
W drugim zadaniu pokazywano im twarze ludzi, a następnie pytano, czy kolejny obrazek pokazany później pasuje do nich, czy nie, w ramach testu pamięci roboczej.
Po zastosowaniu metod statystycznych w celu kontroli zmiennych, które mogłyby wypaczyć wyniki, takich jak dochód rodziców, IQ i objawy zdrowia psychicznego, zespół odkrył, że gracze wideo wykonywali konsekwentnie lepiej oba zadania.
Podczas wykonywania zadań, mózgi dzieci były skanowane za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI). Mózgi graczy wideo wykazywały większą aktywność w regionach związanych z uwagą i pamięcią.
“Wyniki badań wskazują na intrygującą możliwość, że gry wideo mogą stanowić trening poznawczy o wymiernych efektach neurokognitywnych” – stwierdzili autorzy w swoim artykule.
W tej chwili nie jest możliwe stwierdzenie, czy lepsze wyniki poznawcze napędzają więcej gier, czy są ich wynikiem, powiedział Chaarani.
Zespół ma nadzieję uzyskać bardziej jednoznaczną odpowiedź, gdy badanie będzie kontynuowane i ponownie przyjrzy się tym samym dzieciom w starszym wieku.
Pomoże to również wykluczyć inne potencjalne czynniki, takie jak środowisko domowe dzieci, ćwiczenia i jakość snu.
Przyszłe badania mogłyby również skorzystać z wiedzy o tym, w jakie gatunki gier grały dzieci – choć w wieku 10 lat dzieci mają tendencję do faworyzowania gier akcji, takich jak Fortnite lub Assassin’s Creed.
“Oczywiście, nadmierne korzystanie z czasu ekranowego jest złe dla ogólnego zdrowia psychicznego i aktywności fizycznej”, powiedział Chaarani.
Ale powiedział, że wyniki pokazują, że gry wideo mogą być lepszym wykorzystaniem czasu ekranowego niż oglądanie filmów na YouTube, które nie ma dostrzegalnych efektów poznawczych.
Źródło: Digital Jjournal