Gry wideo mog─ů poprawi─ç stan m├│zgu dzieci: badanie

Gry wideo Wiadomo┼Ťci

Rodzice cz─Östo martwi─ů si─Ö o szkodliwy wp┼éyw gier wideo na ich dzieci, od zdrowia psychicznego i problem├│w spo┼éecznych do braku ─çwicze┼ä.

Gry wideo
Dzieci graj─ůce w gry wideo

Ale du┼╝e nowe badanie ameryka┼äskie opublikowane w JAMA Network Open w poniedzia┼éek wskazuje, ┼╝e mog─ů istnie─ç r├│wnie┼╝ korzy┼Ťci poznawcze zwi─ůzane z popularn─ů rozrywk─ů.

G┼é├│wny autor Bader Chaarani, asystent profesora psychiatrii na Uniwersytecie w Vermont, powiedzia┼é AFP, ┼╝e zosta┼é naturalnie przyci─ůgni─Öty do tematu jako zapalony gracz sam z do┼Ťwiadczeniem w neuroobrazowaniu.

Wcze┼Ťniejsze badania koncentrowa┼éy si─Ö na szkodliwych skutkach, ┼é─ůcz─ůc gry z depresj─ů i zwi─Ökszon─ů agresj─ů.

Badania te by┼éy jednak ograniczone przez stosunkowo niewielk─ů liczb─Ö uczestnik├│w, zw┼éaszcza te, kt├│re dotyczy┼éy obrazowania m├│zgu, powiedzia┼é Charaani.

W nowych badaniach Chaarani i wsp├│┼épracownicy przeanalizowali dane z du┼╝ego i trwaj─ůcego badania Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD) Study, kt├│re jest finansowane przez National Institutes of Health.

Przyjrzeli się odpowiedziom w ankiecie, wynikom testów poznawczych i obrazom mózgu około 2000 dziewięcio- i dziesięciolatków, których podzielono na dwie grupy: tych, którzy nigdy nie grali w gry i tych, którzy grali przez trzy lub więcej godzin dziennie.

Pr├│g ten zosta┼é wybrany, poniewa┼╝ przekracza wytyczne American Academy of Pediatrics dotycz─ůce czasu ekranowego wynosz─ůcego jedn─ů lub dwie godziny gier wideo dla starszych dzieci.

Impulsy i pami─Ö─ç

Każda grupa była oceniana w dwóch zadaniach.

W pierwszym z nich dzieci widziały strzałki skierowane w lewo lub w prawo i były proszone o jak najszybsze naciskanie lewej lub prawej strony.

Kazano im r├│wnie┼╝ nic nie naciska─ç, je┼Ťli zobacz─ů sygna┼é “stop”, aby zmierzy─ç, jak dobrze potrafi─ů kontrolowa─ç swoje impulsy.

W drugim zadaniu pokazywano im twarze ludzi, a nast─Öpnie pytano, czy kolejny obrazek pokazany p├│┼║niej pasuje do nich, czy nie, w ramach testu pami─Öci roboczej.

Po zastosowaniu metod statystycznych w celu kontroli zmiennych, które mogłyby wypaczyć wyniki, takich jak dochód rodziców, IQ i objawy zdrowia psychicznego, zespół odkrył, że gracze wideo wykonywali konsekwentnie lepiej oba zadania.

Podczas wykonywania zada┼ä, m├│zgi dzieci by┼éy skanowane za pomoc─ů funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI). M├│zgi graczy wideo wykazywa┼éy wi─Öksz─ů aktywno┼Ť─ç w regionach zwi─ůzanych z uwag─ů i pami─Öci─ů.

“Wyniki bada┼ä wskazuj─ů na intryguj─ůc─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç, ┼╝e gry wideo mog─ů stanowi─ç trening poznawczy o wymiernych efektach neurokognitywnych” – stwierdzili autorzy w swoim artykule.

W tej chwili nie jest mo┼╝liwe stwierdzenie, czy lepsze wyniki poznawcze nap─Ödzaj─ů wi─Öcej gier, czy s─ů ich wynikiem, powiedzia┼é Chaarani.

Zesp├│┼é ma nadziej─Ö uzyska─ç bardziej jednoznaczn─ů odpowied┼║, gdy badanie b─Ödzie kontynuowane i ponownie przyjrzy si─Ö tym samym dzieciom w starszym wieku.

Pomo┼╝e to r├│wnie┼╝ wykluczy─ç inne potencjalne czynniki, takie jak ┼Ťrodowisko domowe dzieci, ─çwiczenia i jako┼Ť─ç snu.

Przysz┼ée badania mog┼éyby r├│wnie┼╝ skorzysta─ç z wiedzy o tym, w jakie gatunki gier gra┼éy dzieci – cho─ç w wieku 10 lat dzieci maj─ů tendencj─Ö do faworyzowania gier akcji, takich jak Fortnite lub Assassin’s Creed.

“Oczywi┼Ťcie, nadmierne korzystanie z czasu ekranowego jest z┼ée dla og├│lnego zdrowia psychicznego i aktywno┼Ťci fizycznej”, powiedzia┼é Chaarani.

Ale powiedzia┼é, ┼╝e wyniki pokazuj─ů, ┼╝e gry wideo mog─ů by─ç lepszym wykorzystaniem czasu ekranowego ni┼╝ ogl─ůdanie film├│w na YouTube, kt├│re nie ma dostrzegalnych efekt├│w poznawczych.

Źródło: Digital Jjournal

Podziel si─Ö
Rate author
( 1 assessment, average 5 from 5 )
Innowacja Polska