Microsoft w końcu wspiera praktykę uruchamiania systemu Windows 11 na komputerach Mac napędzanych przez układy Apple M1 i M2, otwierając drzwi dla VMware i Parallels, aby zaoferować pełne wsparcie dla uruchamiania zwirtualizowanego systemu Windows 11 na Arm.
Posunięcie zostało ogłoszone na zauważonej przez użytkowników stronie wsparcia, która mówi, że Parallels Desktop jest upoważniony do uruchamiania Windows 11 na Arm na układach M1 i M2.
“Parallels Desktop w wersji 18 jest autoryzowanym rozwiązaniem do uruchamiania wersji Arm systemów Windows 11 Pro i Windows 11 Enterprise w środowisku wirtualnym na swojej platformie na komputerach Apple M1 i M2” – zauważa Microsoft.
Kiedy Apple wydało układ M1 w 2020 roku, użytkownicy natychmiast zaczęli uruchamiać na nich Windows 10 on Arm. Problem polegał na tym, że podczas gdy użytkownicy mogli uruchomić system Windows na komputerach Mac z procesorem Intel za pomocą Apple Bootcamp (lub Parallels i VMware Fusion), Microsoft nie licencjonował Windows on Arm dla urządzeń spoza własnej serii Surface i innych producentów OEM z Windows on Arm, takich jak HP i Lenovo. Szef oprogramowania Apple Craig Federighi w tym czasie powiedział, że było możliwe uruchomienie systemu Windows on Arm na sprzęcie M1, w tym aplikacji x86, ale to było do Microsoftu do licencji Windows dla tego wykorzystania.
Microsoft podkreśla pewne ograniczenia w uruchamianiu Windows on Arm na procesorach z serii M, ale zmiana statusu spowodowała dodatkowe zapowiedzi “wsparcia” ze strony producenta Parallels – Alludo (dawniej Corel) i VMware.
“Dzięki dzisiejszemu ogłoszeniu Microsoftu, jesteśmy podekscytowani, że w końcu będziemy mogli ruszyć pełną parą w oferowaniu światowej klasy wsparcia dla Windows na komputerach Mac z krzemem Apple”, powiedział VMware w blogu, dodając, że będzie teraz w stanie uzyskać wskazówki dotyczące rozwoju bezpośrednio od Microsoftu.

Klienci mają teraz zaufanie do firmy Microsoft
Alludo mówi, że jego klienci mają teraz “pewność, że Microsoft autoryzował to rozwiązanie”. Parallels 18 do uruchamiania Windows on Arm na układach Apple z serii M jest dostępny od zeszłego roku. Termin był godny uwagi, ponieważ Apple dał sobie dwa lata od 2020 roku na wycofanie chipów Intela ze swoich nowych komputerów Mac, co udało się osiągnąć, sygnalizując skończony pas startowy dla Parallels.
Microsoft oferuje również Windows 11 na komputerze w chmurze poprzez swoją usługę Windows 365 dla komputerów PC, Maców, iPadów, Linuksa i urządzeń z systemem Android za pośrednictwem natywnej aplikacji Remote Desktop lub przeglądarki, ale subskrypcja kosztuje od 20 do 162 dolarów za użytkownika miesięcznie.
Microsoft zauważa, że Windows on Arm (dla komputerów PC i Mac) może mieć wpływ na gry, które opierają się na DirectX 12 lub OpenGL3.3 lub większym. Nie są też obsługiwane funkcje systemu Windows, które zależą od “zagnieżdżonej” wirtualizacji opartej na Microsoft Hyper-V, w tym Windows Subsystem for Android, Windows Subsystem for Linux, Windows Sandbox i Virtualization-Based Security (VBS).
Microsoft wyjaśnił również, że lepiej jest uruchamiać 64-bitowe aplikacje Arm w systemie Windows on Arm, ale klienci mogą również uruchamiać aplikacje w emulacji x64 lub x86.
“32-bitowe aplikacje Arm dostępne w Sklepie w Windows nie są obsługiwane przez komputery Mac z układami M1 i M2. 32-bitowe aplikacje Arm są w trakcie deprecjacji dla wszystkich wersji Arm w systemie Windows. Preferowanym doświadczeniem klienta jest uruchamianie 64-bitowych aplikacji Arm, ale klienci mogą również korzystać z aplikacji w emulacji x64 lub x86 na komputerach Mac M1 i M2” – zauważa Microsoft.