W środę 31 sierpnia – ostatni dzień wakacji, Skoda zaskoczyła, prezentując odświeżony znak oraz tożsamość wizualną. Jak prezentuje się nowe logo i odświeżona identyfikacja wizualna czeskiego producenta? Tego dowiesz się z tego wpisu.
Škoda – o marce
Skoda, a właściwie Škoda Auto to czeski producent samochodów osobowych założony w 1895 roku w Mláda Boleslav, początkowo jako Laurin & Klement. Od 1991 roku marka należy do Volkswagen AG. Do najbardziej znanych modeli Skody nalezą z pewnością Fabia i Octavia, choć ja mam duży sentyment do Skody 110, jednego z trzech czy czterech samochodów, stojących w moim dzieciństwie pod blokiem oraz Felicji, którą, w rajdowych barwach katowałem w 1998 roku w grze International Rally Championship.
Logo Škody
Skoda od 1925 roku reprezentowana jest przez bardzo ciekawe i oryginalne logo. Widnieje w nim, wbrew temu co sądzi wiele osób, strzała i pióropusz. Geneza tego znaku jest równie ciekawa, co samo logo. Otóż założyciel Skody, inżynier i przemysłowiec Emil Škoda po studiach odbywał wiele staży zagranicznych. Podróżował między innymi do Francji, Prus, Anglii i Stanów Zjednoczonych. W tym ostatnim kraju jego przewodnikiem miał być Indianin, który mocno zainspirował ówczesnego obywatela Austro-Węgier. Nie wiadomo kto jest autorem znaku, jednak w niewiele zmienionej formie, przetrwał on już prawie 100 lat.
Skoda Enyaq iV Coupe na pierwszych szkicach. Premiera pod koniec stycznia!
Rebranding Škody
Wczoraj Škoda zaprezentowała odświeżony znak. Wraz z samym znakiem zmieniło się także sporo w komunikacji wizualnej marki, począwszy od kolorystyki, kończąc na typografii.
„Dzięki nowej identyfikacji wizualnej przenosimy wygląd całej marki na wyższy poziom. Ewoluuje nie tylko nasze portfolio produktów, ale także nasi klienci. Postrzegamy to jako idealną okazję do przystosowania marki do dekady transformacji i dostosowania jej wyglądu i stylu do potrzeb i oczekiwań naszych klientów. Nasza nowa tożsamość korporacyjna podkreśla nasz nowoczesny i charakterystyczny design oraz wyraźnie pokazuje nasze podejście, które jest przede wszystkim cyfrowe. Jestem przekonany, że nasi klienci to pokochają!” komentuje Martin Jahn, członek zarządu ŠKODA odpowiedzialny za sprzedaż i marketing.
Nowe logo Škody
Nowe logo Škody nie zmieniło się znacząco. Spłaszczono je, by lepiej wyglądało w komunikacji cyfrowej. Zmieniła się także jego kolorystyka.
„Coraz bardziej intensywne wykorzystanie logo w różnych formatach cyfrowych skłoniło nas do przeprojektowania logo w dwuwymiarowej grafice, która jest łatwiejsza do rozpoznania i bardziej wyróżniająca się na ekspozycjach, a także w druku, niż istniejący projekt trójwymiarowy” mówi Petra Mackeová z działu marketingu firmy, wyjaśniając zasady stojące za zmianami.
Strzała i pióropusz są wciąż zielone, jednak zieleń jest teraz bardziej „neonowa”. Zielony jest teraz także okrąg wokół znaku, a jego wnętrze wypełniono ciemną zielenią.
Największą zmianą dotyczącą logo Škody jest oddzielenie logotypu od sygnetu i większa ekspozycja tego pierwszego na samochodach marki. Od 2019 modele Škody posiadały na tylnej klapie logotyp w miejsce klasycznego logo. Teraz ten zabieg obejmie również maskę, co jest równoznaczne z dużą marginalizacją sygnetu, który pojawiać się będzie teraz jedynie na felgach i kierownicy samochodu.
Jeżeli chodzi o logotyp, to Škoda uprościła go tak, że na pierwszy rzut oka nie widać w nim diakrytycznego haczyka. Škoda stała się Skodą, a szkoda! Haczyk został jednak ukryty w literze S. Dopełnieniem tego zabiegu jest drobne wycięcie w literze A, co sprawia, że znak, zwłaszcza w zastosowanej kolorystyce, wygląda dość futurystycznie.
Zespół pracujący nad nową tożsamością marki był bardzo mały, ale otrzymał wsparcie z całej firmy. Prace trwały ponad rok i początkowo zespół pracował łącznie ze 165 propozycjami, z których stopniowo wykształciła się krótka lista trzech. Škoda poddała następnie te wersje testom, w których uczestniczyło ponad 2200 respondentów z Czech, Niemiec, Włoch, Norwegii, Indii i Izraela. Na podstawie ich opinii zwycięzcą został zaprezentowany projekt logo.
Nowe logo Škody prezentuje się całkiem świeżo i nowocześnie. Czeska firma jest kolejną marką motoryzacyjną w ostatnich latach, która odchodzi od „trójwymiarowych” logo na rzecz płaskich grafik, co mnie osobiście bardzo cieszy. Nie ma bowiem moim zdaniem nic gorszego niż świecące plastiki imitujące chromowany metal i imitujące je logo. A Wy co sądzicie o odświeżonym wizerunku Škody?
#Škoda #nowe #logo