Izraelska firma Trigo jest testowana w supermarketach kilku europejskich sprzedawców.

Izraelski startup, który rozwija technologię płatności bezgotówkowych w konwencjonalnych sklepach, pozyskał 100 mln dolarów. Trigo Vision Ltd, która planuje ogłosić finansowanie w środę, wykorzysta zebrane pieniądze, aby pomóc sfinansować swój wyścig z Amazonem i innymi konkurentami próbującymi pozwolić kupującym pominąć linię kas.
Systemy firmy wykorzystują kamery napowietrzne i oprogramowanie zaprojektowane w celu automatycznego dopasowania osób do tego, co biorą z półek. Technologia jest obecnie stosowana w sześciu sklepach detalicznych, w tym w Londynie i Tel Awiwie, a także jest testowana wewnętrznie w Wakefern Food Corp. w USA. Jeśli produkt będzie działał tak, jak przewiduje to Trigo i inni, kasjerzy i kasy mogą pewnego dnia stać się przeszłością.
Do tej pory Trigo pozyskało 204 mln dolarów od inwestorów, w tym Temasek Holdings Pte i firmy venture capital 83North, która współprowadzi najnowszą rundę. Startup z siedzibą w Tel Awiwie zatrudnia około 200 pracowników i do tej pory otrzymał od inwestorów 204 miliony dolarów.
Pod eksperyment Trigo podpadły sklepy prowadzone przez Tesco Plc i Aldi, które są stosunkowo niewielkie, o powierzchni od 90 do 380 metrów kwadratowych. Ten rozmiar mini-marketu jest typowym punktem wyjścia dla automatycznych systemów kasowych.
Oprogramowanie może lepiej identyfikować ludzi i produkty w małych, zoptymalizowanych środowiskach niż w dużych, chaotycznych supermarketach. Jednak szef Trigo chce, aby firma pozostawiła swój ślad poprzez modernizację większych sklepów, gdzie oczekiwanie w kolejce trwa dłużej.
W wyścigu o zautomatyzowanie stanowisk kasowych w sklepach spożywczych prym wiedzie chyba Amazon.com Inc. Dwadzieścia sześć nowych sklepów spożywczych Amazon Fresh w USA, które zazwyczaj mają ponad 1800 mkw. powierzchni sprzedażowej, jest wyposażonych w firmową technologię Just Walk Out.
Amazon próbuje również sprzedać system kamer i czujników z półki innym sprzedawcom detalicznym, w tym Starbucks Corp. i J Sainsbury PLC oraz kilku operatorom koncesji na lotniskach i stadionach. Ale wielu w branży jest sceptycznie nastawionych do zapraszania do swoich sklepów twardego konkurenta Amazona.
Trigo i mnóstwo konkurencyjnych start-upów, w tym AiFi Inc, Grabango Co. i Standard Cognition Corp. próbują wypełnić tę lukę. Branża wygenerowała wiele szumu i inwestycji po zaskakującym ogłoszeniu otwarcia pierwszego sklepu convenience Amazon Go w 2016 roku, ale od tego czasu ugrzęzła w rutynowej pracy polegającej na doskonaleniu skomplikowanej i niesprawdzonej technologii oraz próbie znalezienia klientów w niskomarżowej branży.
Jak dotąd, technologia ta nie spełniła swoich bardziej ambitnych celów. Amazon, który pracuje nad Just Walk Out od prawie dekady, w pewnym momencie wprowadził tysiące sklepów convenience Amazon Go. Ale ekspansja w USA zwolniła do zera, z 28 sklepami w pięciu obszarach miejskich.
Amazon w ostatnich latach celował w większy obszar Londynu, miasto, w którym kupujący są przyzwyczajeni do marketów i gdzie firma prowadzi obecnie 19 sklepów Just Walk Out pod marką Fresh.