Tesla Enhanced Autopilot vs Full Self Driving: który kupić?

Streaming i Technologii


Tesla oferuje Enhanced Autopilot i Full Self Driving za dodatkową opłatą, ale za który z nich powinieneś zapłacić?

Każda Tesla, którą możesz kupić, jest standardowo wyposażona w Basic Autopilot. Oznacza to, że możesz korzystać z najprostszych funkcji autonomicznych firmy bez konieczności płacenia dodatkowych pieniędzy. Ale podstawowy oznacza również ograniczony, a Tesla oferuje dwa dodatkowe poziomy Autopilota – tak długo, jak jesteś gotów za nie zapłacić.

Tesle są również w stanie przyjść z Enhanced Autopilot i Full Self Driving. Rozstając się z kilkoma tysiącami dolarów, możesz zapewnić, że twój samochód może robić więcej rzeczy bez (dużo) interwencji ze strony kierowcy. Ale oba tiery robią różne rzeczy i, co istotne, kosztują różne kwoty. Jeśli więc stać cię na lepszego Autopilota w twojej Tesli, powinieneś kupić Enhanced Autopilot czy Full Self Driving?

Enhanced Autopilot vs Full Self Driving: Cena

Kluczową różnicą pomiędzy dwoma poziomami Autopilota jest cena. Enhanced Autopilot kosztuje 6 000 dolarów, a Full Self Driving 15 000 dolarów – dwa i pół razy więcej.

Full Self Driving jest również dostępny w formie subskrypcji. Miesięczny koszt aktualizacji do Full Self Driving dla kierowców z Basic Autopilot wynosi 199 dolarów lub 99 dolarów dla kierowców, którzy mają już Enhanced Autopilot. Subskrypcja ma formę miesięcznej umowy, a kierowcy mogą z niej zrezygnować w dowolnym momencie bez ponoszenia kar.

Obecnie nie ma możliwości przejścia na Enhanced Autopilot w ramach subskrypcji.

Ulepszony Autopilot a pełna autonomia jazdy: Podstawowe funkcje Autopilota


Basic z nazwy, basic z natury, relatywnie rzecz biorąc. Podstawowy Autopilot obejmuje cztery kluczowe funkcje: monitorowanie martwego pola, hamowanie awaryjne, adaptacyjny tempomat i pomoc w utrzymaniu pasa ruchu. Co ważne, funkcje te mogą działać jednocześnie, co oznacza, że Tesla może kontrolować kierowanie i przyspieszanie, gdy Autopilot jest włączony.

W skrócie, oznacza to, że Autopilot może utrzymać Teslę na czystym pasie ruchu i może zmieniać swoją prędkość w zależności od natężenia ruchu przed pojazdem.

Rozszerzony Autopilot a pełna autonomia jazdy: Funkcje rozszerzonego Autopilota

Rozszerzony Autopilot posiada wszystkie te same funkcje co Podstawowy Autopilot, plus kilka innych. Najbardziej przydatna jest funkcja automatycznej zmiany pasa ruchu, która umożliwia samochodowi zmianę pasa w zależności od natężenia ruchu. W ten sposób może wyprzedzać powolne samochody i przygotować się do fuzji i zjazdów, które mogą wystąpić przed nami.

Ta ostatnia część wiąże się z funkcją Enhanced Autopilot „Navigate on Autopilot”. Korzystając z systemu nawigacji Tesli wbudowanego w samochód, funkcja ta jest w stanie nawigować na autostradach „od rampy do rampy”. Innymi słowy wystarczy usiąść i być gotowym na wypadek, gdyby samochód zrobił coś głupiego, co może i zdarza się od czasu do czasu.

Enhanced Autopilot pochodzi również z autonomicznych funkcji parkowania, jak również. Autopark jest w stanie samodzielnie wjechać na równoległe i prostopadłe miejsca parkingowe. Funkcja ta sprawdza również, czy wokół Ciebie nie ma pustych miejsc parkingowych, na wypadek gdybyś miał naprawdę duże problemy ze znalezieniem miejsca.

Wreszcie, Smart Summon robi coś zupełnie przeciwnego. Ta funkcja każe samochodowi wyjechać z miejsca parkingowego i poprowadzić go w Twoją stronę. Jest to pomocne, jeśli zaparkowałeś w ciasnym miejscu lub po prostu zapomniałeś, gdzie zostawiłeś swój samochód.

Enhanced Autopilot vs Full Self Driving: Funkcje pełnego Self Drivingu.

Pomimo swojej nazwy, Full Self-Driving Autopilot firmy Tesla nie oznacza, że Twój samochód jest w stanie prowadzić się sam. To coś, co nie raz wpędziło Teslę w kłopoty prawne, zwłaszcza w Niemczech (otwiera się w nowej zakładce) i Kalifornii (otwiera się w nowej zakładce). CEO Elon Musk obiecuje różne terminy dla prawdziwej self driving od kilku lat, ale jak dotąd nie był w stanie umieścić swoje pieniądze tam, gdzie jego usta są.

W chwili pisania Full Self Driving oferuje wszystkie te same funkcje, co tiery Basic i Enhanced Autopilot. Jedyną ekskluzywną funkcją zawartą w publicznym wydaniu FSD jest kontrola świateł drogowych i znaków stopu. Autosteer na ulicach miast jest wymieniony jako „coming soon”, ale obecnie jest dostępny tylko jako część Full Self Driving Beta.

Kierowcy Tesli mogą wyrazić swoje zainteresowanie dołączeniem do bety FSD z poziomu ekranu infotainment swojego samochodu, ale firma jest wybredna w kwestii tego, kto może wziąć w niej udział. Podstawowym warunkiem jest posiadanie samochodu z funkcją Full Self Driving, czy to na stałe, czy w ramach abonamentu, oraz Tesla Safety Score (widoczny w aplikacji) na poziomie 95 lub wyższym. Ale nawet wtedy nie jest to gwarantowane.

Tesla nie dodaje stale beta testerów, więc musisz być w stanie czekać kilka tygodni lub miesięcy na kolejny nabór – zakładając, że Tesla w ogóle wybierze cię do udziału. Będziesz musiał utrzymać swój wynik bezpieczeństwa przez cały czas, a Tesla zastrzega sobie prawo do wyrzucenia cię z bety, jeśli twoje umiejętności jazdy pogorszą się.

Enhanced Autopilot vs Full Self Driving: Który powinieneś kupić?

Mówiąc wprost, Full Self Driving jest niesamowicie drogi. 9000 dolarów więcej niż Enhanced Autopilot, po ostatniej podwyżce cen. A za tę cenę dostajemy kontrolę świateł drogowych i znaków stopu, wraz z szansą na dołączenie do bety FSD Tesli; nie gwarancję, ale szansę.

W przeszłości sprawy miały się inaczej. Do początku tego roku kierowcy Tesli mogli wybierać tylko między Podstawowym Autopilotem a Pełną Autodrivingiem. To sprawiło, że koszt uaktualnienia trochę bardziej uzasadnione, ponieważ faktycznie miał coś do pokazania na to.

Teraz, gdy Enhanced Autopilot oficjalnie wraca jako opcja, masz tylko obietnicę tego, co może być, a nie to, co jest rzeczywiście dostępne dzisiaj.

Sprawy mogą się zmienić, zwłaszcza jeśli Autosteer on City Streets zostanie dodany do publicznej wersji Full Self Driving. Ale w tej chwili mamy tylko obietnicę od Elona Muska, że stanie się to w najbliższej przyszłości. Wiem, że nie chciałbym postawić 9000 dolarów na to, że Musk dotrzyma swoich obietnic, biorąc pod uwagę jego historię robienia czegoś dokładnie odwrotnego(otwiera się w nowej karcie).

Oczywiście. Full Self Driving będzie tylko szedł w górę w cenie. Musk sam to przyznał, a koszt już wielokrotnie wzrósł w cenie od momentu uruchomienia. Początkowo kosztowała 8 tys. dolarów, później cena wzrosła do 10 tys. dolarów w 2021 roku, 12 tys. dolarów w styczniu 2022 roku i wreszcie 15 tys. dolarów we wrześniu.

Płacąc za FSD teraz, zasadniczo blokujesz cenę teraz i zakładasz się, że będzie to warte w przyszłości. Ale teraz, jeśli pytasz mnie, trzymałbym się Enhanced Autopilot i zapisać te 9000 dolarów na coś innego.

#Tesla #Enhanced #Autopilot #Full #Driving #który #kupić

Podziel się

Mam 32 lata, z czego 15 poświęciłem nauce i technice. Bardzo interesuje mnie postęp technologiczny i chętnie dzielę się z Wami najnowszymi nowinkami ze świata technologii, oprogramowania i gier.

Rate author
( No ratings yet )
Innowacja Polska