The Settlers: New Allies recenzja – Mocne serce, go┼ée ko┼Ťci

Rozrywka

The Settlers: New Allies to przyjemna gra RTS, której brakuje oczekiwanego poczucia głębi.

The Settlers: New Allies jest pi─Ökne. Na ka┼╝dej mapie gry l─ůdy rozci─ůgaj─ů si─Ö daleko w oddali, a chmury otwieraj─ů si─Ö, by ukaza─ç rw─ůce strumienie, g├│rskie ruiny, trawiaste r├│wniny i idylliczne, piaszczyste pla┼╝e. W─Ödruj─ůc dalej z In┼╝ynierami i ┼╝o┼énierzami w r─Öku, mo┼╝na odkry─ç jeszcze wi─Öcej wspania┼éych widok├│w – ale tak┼╝e zagro┼╝enie ruin─ů, poniewa┼╝ zaskakuj─ůco szybkie tempo gry okre┼Ťla ┼╝ycie w nowo zasiedlonej kolonii i rygory ka┼╝dej rundy gry. To The Settlers na nieznanym terytorium.

Podczas gdy poprzednie gry z tej d┼éugiej serii skupia┼éy si─Ö na samym akcie osiedlania – tworzeniu gospodarki, szkoleniu obywateli, wykorzystywaniu naturalnego krajobrazu – New Allies zmienia ton tych budowniczych miast, umieszczaj─ůc graczy na r├│┼╝nych mapach i stawiaj─ůc przed nimi zadanie zbudowania rygorystycznej obrony i solidnej armii, zanim jeszcze pomy┼Ťl─ů o gospodarce, jedzeniu czy podstawowych ludzkich potrzebach.

New Allies jest zar├│wno prostszy, jak i bardziej z┼éo┼╝ony od swoich poprzednik├│w. Znikn─Ö┼éa konieczno┼Ť─ç dbania o ┼╝ywno┼Ť─ç i kwitn─ůc─ů, nap─Ödzan─ů pieni─Ödzmi gospodark─Ö. W jego miejsce pojawia si─Ö konieczno┼Ť─ç posiadania ┼╝elaza i w─Ögla, kt├│re mo┼╝na znale┼║─ç w podziemnych z┼éo┼╝ach rozsianych po ca┼éej mapie. Zasoby te s─ů wykorzystywane bezpo┼Ťrednio do inicjowania zwyk┼éych mieszka┼äc├│w miast do armii i pozwalaj─ů ka┼╝dej cywilizacji budowa─ç swoj─ů si┼é─Ö i pot─Ög─Ö. Jednak┼╝e jawne poleganie na tych zasobach stanowi zupe┼énie nowe wyzwanie.

the-settlers-new-allies-gameplay-324

Tryby gry w The Settlers: New Allies

The Settlers: New Allies podzielona jest na wiele tryb├│w gry: ogromn─ů kampani─Ö, kt├│ra trwa ponad 10 godzin, oraz kilka tryb├│w potyczek, w kt├│rych gracze mog─ů zmierzy─ç si─Ö z rywalami online lub z przeciwnikiem SI. Niezale┼╝nie od tego, kt├│ry z nich wybierzesz, b─Ödziesz mia┼é do czynienia z tym samym podstawowym za┼éo┼╝eniem: jeste┼Ť w┼éadc─ů, kt├│ry chce rozwin─ů─ç swoj─ů cywilizacj─Ö, stworzy─ç dobrze prosperuj─ůce miasto i chroni─ç swoich obywateli, gdy ze wszystkich stron narasta zagro┼╝enie.

Tryb Skirmish, kt├│ry pozwala na swobodne budowanie miast, jest technicznie rzecz bior─ůc g┼é├│wnym trybem gry The Settlers: New Allies. Graj─ůc w meczu, zazwyczaj zaczynasz od zera z osad─ů Elari, Maru lub Jorn – r├│┼╝ni─ůc─ů si─Ö jedynie stylowymi budynkami, unikalnymi wojownikami i kolorami. Wraz z nowymi mieszka┼äcami miasta za┼éo┼╝ysz najpierw o┼Ťrodki gromadz─ůce zasoby – tartak, ob├│z wyr─Öbowy, kamienio┼éom.

Te miejsca zapewniaj─ů unikalne zasoby, kt├│re s─ů zasilane przez inne budynki i przekszta┼écane z ka┼╝dego do ka┼╝dego, ostatecznie staj─ůc si─Ö narz─Ödziem armii: wojownikiem, arboryst─ů, miotaczem oszczep├│w, berserkerem lub innym tego typu wojownikiem. Ostatecznym celem, a nie faktycznym osiedleniem si─Ö, jest zbudowanie armii poprzez wykonanie pracy fizycznej za pomoc─ů budynk├│w i po┼é─ůczenie swojego miasteczka z r├│┼╝nymi drogami.

Zak┼éadasz ob├│z wyr─Öbowy, aby generowa─ç drewno. Jest ono przekazywane do tartaku, aby stworzy─ç deski. Deski s─ů u┼╝ywane do budowy dom├│w i innych budynk├│w. Inni mieszka┼äcy miasta wydobywaj─ů ska┼éy. Je┼Ťli w pobli┼╝u znajduje si─Ö miejsce wydobycia, mog─ů mie─ç szcz─Ö┼Ťcie do zbierania w─Ögla, ┼╝elaza, z┼éota i klejnot├│w. To wszystko przyczynia si─Ö do powstawania unikalnych budynk├│w, o ile masz ustawione procesy uszlachetniania. Z desek powstaj─ů budynki, ze ska┼é magazyny i poligony, a te z kolei zasilaj─ů proces uszlachetniania Twojej armii poprzez d┼éugi ┼éa┼äcuch proces├│w budowy miasta.

city-building-the-settlers-12

Zbieranie zasob├│w

Prawdziwym wyzwaniem jest zebranie wszystkich potrzebnych zasob├│w – a w tym celu The Settlers: New Allies nie zawsze jest hojne. W ka┼╝dej potyczce jeste┼Ť losowo umieszczany na mapie. Czasami trafiasz na map─Ö z pobliskim oceanem. To daje ci ┼éatwy dost─Öp do budowy Portu, struktury, kt├│ra mo┼╝e by─ç u┼╝ywana do kupowania i sprzedawania zasob├│w, w zale┼╝no┼Ťci od potrzeb.

Czasami jednak jeste┼Ť tak daleko od wody, ┼╝e ka┼╝da pr├│ba zbudowania portu jest natychmiast niszczona przez w─Ödruj─ůce oddzia┼éy wroga, kt├│re mog─ů natychmiast pokona─ç twoich in┼╝ynier├│w, je┼Ťli przemieszczaj─ů si─Ö bez ochrony po nieos─ůdzonym terenie. To kolejna cz─Ö┼Ť─ç wyzwania w New Allies – musisz zdoby─ç ziemi─Ö, zanim zaczniesz na niej budowa─ç. To wymaga wys┼éania In┼╝ynier├│w, aby przesun─Öli twoje granice, ale natychmiast nara┼╝a ich na niebezpiecze┼ästwo, dzi─Öki agresywnej SI wroga, kt├│rej nie mo┼╝na dostosowa─ç do trudno┼Ťci (obecnie w grze jest tylko jeden, standardowy poziom trudno┼Ťci – i jest on bardzo pod┼éy).

W jednej z losowo wygenerowanych potyczek, zosta┼éem umieszczony daleko od wszelkich z┼é├│┼╝ g├│rniczych – i dlatego nie mog┼éem ┼éatwo zdoby─ç ┼╝elaza i w─Ögla, aby zbudowa─ç moj─ů armi─Ö. Za ka┼╝dym razem, gdy zapuszcza┼éem si─Ö do przodu, by┼éem natychmiast zabijany przez mojego dobrze rozwini─Ötego przeciwnika, kt├│ry najwyra┼║niej mia┼é dost─Öp do tych zasob├│w, co ko┼äczy┼éo moje ambicje na pocz─ůtku.

Podczas gdy losowo┼Ť─ç sprawi┼éa, ┼╝e by┼éa to ekscytuj─ůca, piekielna przygoda – taka, kt├│r─ů uwielbia┼éem i pr├│bowa┼éem przezwyci─Ö┼╝y─ç wiele razy – zmniejszy┼éa ona r├│wnie┼╝ m├│j og├│lny entuzjazm dla tej konkretnej Potyczki. Przy tak silnym uzale┼╝nieniu od zasob├│w, bycie odci─Ötym od nich tak ┼éatwo – przez odleg┼éo┼Ť─ç, ze wszystkich rzeczy – czu┼éo si─Ö tanio. Mia┼éem wi─Öcej szcz─Ö┼Ťcia w p├│┼║niejszych Potyczkach, kt├│re pozwoli┼éy mi na bliski kontakt z tak potrzebnymi ┼╝y┼éami ┼╝elaza i w─Ögla.

enemies-the-settlers-new-allies-19893

Armia

Kiedy przep┼éyw jest mo┼╝liwy, ze wzgl─Ödu na nieuchwytne i niezmienne okoliczno┼Ťci gry, The Settlers: New Allies mo┼╝e by─ç niesamowicie satysfakcjonuj─ůcym do┼Ťwiadczeniem. Obserwowanie, jak twoja armia rozkwita i ro┼Ťnie, gdy umieszczasz ka┼╝dy budynek w ┼éa┼äcuchu produkcyjnym, i obserwowanie, jak twoje stado si─Ö rozwija, jest euforyczne – po cz─Ö┼Ťci dzi─Öki prawdziwej g├│rze, na kt├│r─ů musisz si─Ö wspi─ů─ç, by chroni─ç swoje miasto i pozwoli─ç mu rosn─ů─ç.

Zawi┼éo┼Ťci tego przep┼éywu wymagaj─ů sporej ilo┼Ťci zrozumienia – s─ů one doskonale opisane w p┼éynnym trybie samouczka – i przek┼éadaj─ů si─Ö na relaksuj─ůc─ů rozgrywk─Ö w stylu city-builder, gdy ju┼╝ zrozumiesz sw├│j prawdziwy cel. Wysi┼éek w┼éo┼╝ony w budow─Ö b─Ödzie prawdopodobnie wyuczonym smakiem, ale generalnie wywo┼éuje te ciep┼ée, satysfakcjonuj─ůce uczucia, kt├│rych oczekujesz od dobrego RTS-a. Budowanie jest nagrod─ů sam─ů w sobie, tak samo jak ci─Ö┼╝ko wywalczone zwyci─Östwo.

New Allies to gra, w kt├│rej obserwujesz, jak mieszka┼äcy twojego miasta wchodz─ů w interakcje, rosn─ů w si┼é─Ö i w ko┼äcu wyruszaj─ů na misje podboju na przepi─Öknych polach bitew. Widok twoich malutkich, przypominaj─ůcych lalki bohater├│w, maszeruj─ůcych w szyku przez krain─Ö i wsp├│┼épracuj─ůcych ze sob─ů, by pokona─ç wrogie hordy, to prawdziwa rado┼Ť─ç.

Ale blask tego do┼Ťwiadczenia nie trwa wiecznie – nawet je┼Ťli jest wspierany przez solidny, oparty na misjach tryb kampanii, kt├│ry sprawia, ┼╝e akcja toczy si─Ö wok├│┼é okre┼Ťlonych cel├│w i postaci. Rozgrywka w kilku turach The Settlers: New Allies powoli ujawnia zaskakuj─ůcy brak g┼é─Öbi w grze. Podczas gdy w kr├│tkich fragmentach jest to solidny i dobrze zaprojektowany city builder z elementem strategicznej ekspansji, po godzinach rozgrywki niespodzianki wysychaj─ů. Oczekujesz wi─Ökszego wzrostu – i ┼╝aden nie nadchodzi.

the-settlers-new-allies-game-0-09

Za ka┼╝dym razem, gdy rozpoczynasz now─ů potyczk─Ö, musisz zbudowa─ç swoj─ů cywilizacj─Ö od podstaw. Magazyn, tartak, ob├│z wyr─Öbowy, kamienio┼éom. Nast─Öpnie kopalnie, piec, kowal, port, narz─Ödziownia, sala gildii i wi─Öcej magazyn├│w. Ka┼╝dy budynek zasila inny i musi by─ç po┼é─ůczony drogami, znowu i znowu. W przeciwie┼ästwie do Age of Empires, jest tu dodatkowa wada “to, co widzisz, jest tym, co dostajesz”. Nie ma metody, aby znacz─ůco ulepszy─ç swoje osady (poza za┼éo┼╝eniem Akademii, kt├│ra zapewnia pewne ulepszenia umiej─Ötno┼Ťci), ani ┼╝adnych innych osad do odblokowania.

Podobnie, twoi wojownicy nie mog─ů by─ç znacz─ůco uzbrojeni. Nie ma katapult ani wi─Ökszej broni, s─ů tylko oddzia┼éy naziemne, kt├│re musz─ů by─ç licznie rozmna┼╝ane, aby odeprze─ç ataki wroga. W gr─Ö wchodzi lekka taktyka, polegaj─ůca na unikaniu wrogich wie┼╝ i budowaniu w┼éasnych w celu ochrony wra┼╝liwych punkt├│w (magazyn├│w) – ale g┼é├│wna strategia The Settlers: New Allies polega na przyt┼éaczaniu przeciwnik├│w, a nie na taktycznych bitwach.

Zwyci─Östwo nigdy nie jest ┼éatwe, ale jest do┼Ť─ç proste: zbieraj zasoby, buduj armi─Ö i ruszaj na pole bitwy. Zwyci─Östwo jest zdobywane poprzez zak┼éadanie miasteczek i umiej─Ötno┼Ť─ç najlepszego wykorzystania zasob├│w naturalnych, ale po przebyciu tak d┼éugiej drogi mo┼╝e czu─ç si─Ö nieswojo.

Wp┼éyw ten jest nieco z┼éagodzony przez tryb g┼é├│wnej kampanii gry, kt├│ry zawiera lu┼║n─ů histori─Ö kierowan─ů przez cele, kt├│re nadaj─ů kszta┼ét akcji. W tej przygodzie wcielasz si─Ö w ka┼╝d─ů z trzech frakcji gry i podejmujesz si─Ö r├│┼╝nych zada┼ä, a delikatne wskaz├│wki prowadz─ů ci─Ö przez opowie┼Ť─ç o ┼Ťmiertelnych bitwach i gotuj─ůcej si─Ö wojnie. Posiadanie historii, kt├│r─ů trzeba ┼Ťledzi─ç, sprawia, ┼╝e akcja jest znacznie szybsza i daje poczucie celu, kt├│re usprawiedliwia pracowito┼Ť─ç gry.

Co dziwne, nie wydaje si─Ö to by─ç g┼é├│wnym celem gry. Raczej potyczki – pomimo tego, jak ┼éatwo ten tryb rozgrywki zmienia si─Ö we frustruj─ůc─ů powtarzalno┼Ť─ç. Do tego dochodzi jeszcze fakt, ┼╝e gra zawiera mikrotransakcje. Zapaleni gracze mog─ů wyda─ç prawdziwe pieni─ůdze na przedmioty do The Settlers: New Allies – ale s─ů one czysto kosmetyczne i trudno zrozumie─ç, dlaczego w og├│le zosta┼éy zaimplementowane.

Waluta gry

the-settlers-new-allies-credits-78322341

Mo┼╝esz kupi─ç przedmioty za walut─Ö “Credit”, ale nie oferuj─ů one ┼╝adnych korzy┼Ťci dla gry. Mo┼╝esz r├│wnie┼╝ kupi─ç ‘Boosts’ – te pozwalaj─ů na zdobycie wi─Ökszej ilo┼Ťci Shards, kt├│re mog─ů by─ç u┼╝yte do od┼Ťwie┼╝enia tygodniowych i spo┼éeczno┼Ťciowych wyzwa┼ä w trybie Skirmish – Hardcore, kt├│ry oferuje rotacyjny zestaw mini-zada┼ä.

Bior─ůc pod uwag─Ö, ┼╝e gra koncentruje si─Ö na przygodach w trybie jedno- i wieloosobowym, a te kosmetyczne przedmioty w ┼╝aden spos├│b nie wp┼éywaj─ů aktywnie na rozgrywk─Ö, trudno nie odnie┼Ť─ç wra┼╝enia, ┼╝e mikrotransakcje zosta┼éy dodane bez powodu.

Nie wszystkie gry musz─ů zawiera─ç elementy obs┼éugi na ┼╝ywo – a The Settlers: New Allies sprawia wra┼╝enie dobrego przyk┼éadu dlaczego. Gdyby wi─Ökszy nacisk po┼éo┼╝ono na kampani─Ö New Allies, kt├│ra pozwala graczom na prawdziwe poczucie w┼éadzy i eksploracj─Ö przepi─Öknych krain, ca┼éa gra by┼éaby o wiele bardziej rozbudowanym do┼Ťwiadczeniem. W obecnej formie wydaje si─Ö ona dziwnie okrojona – to gra, kt├│ra odnosi sukces tylko dzi─Öki nieod┼é─ůcznej frajdzie z eksploracji i odkrywania.

The Settlers: New Allies czuje si─Ö zdezorientowany przez swoj─ů w┼éasn─ů to┼╝samo┼Ť─ç. Czy jest to gra typu live service? Czy jest to ho┼éd dla wielkich gier RTS z przesz┼éo┼Ťci? Czy jest to The Settlers, czy mniejszy Age of Empires? Odpowiedzi wydaj─ů si─Ö ta┼äczy─ç daleko, im d┼éu┼╝ej grasz i im dalej rosn─ů twoje osady. Cho─ç gra zawiera przepi─Ökny ┼Ťwiat, kt├│ry aktywnie zach─Öca do eksploracji, stawiania dr├│g i dbania o swoje stado, to jednak brak g┼é─Öbi i to┼╝samo┼Ťci sprawia, ┼╝e New Allies czuje si─Ö jak zagmatwany eksperyment.

Podziel si─Ö
Rate author
( 1 assessment, average 5 from 5 )
Innowacja Polska